Een reparatie melden

Is er iets kapot in uw woning? Op deze pagina leest u hoe u dit kunt melden bij Lefier. Verder kunt u hier informatie vinden over wie voor welke onderhoudsklussen verantwoordelijk is. Let op! Voor een snelle afhandeling kunt u CV-storingen, glasschade en rioolverstoppingen het beste rechtstreeks aan de door ons ingehuurde bedrijven doorgeven.  

Sommige storingen rechtstreeks melden

Een CV-storing, glasschade of rioolverstopping kunt u ook rechtstreeks melden aan door ons ingehuurde bedrijven:

  • Storing CV / warm water: Energiewacht, tel. 0800 - 03 88
  • Glasschade: Glastotaal Beheer, tel. 0800 - 452 72 34
  • Rioolverstopping: RRS, tel. 0800 - 099 13 13

Overige nummers die u rechtstreeks kunt bellen:

  • Gaslekkage of stroomstoring: Nationaal storingsnummer, tel. 0800 – 9009
  • Waterleiding: Waterbedrijf Groningen, tel. 0800 - 020 20 13 (voor Stadskanaal, Hoogezand-Sappemeer, Groningen); Waterbedrijf Drenthe, tel. 0592 - 854 545 (voor Borger-Odoorn en Emmen)

Hoe kunt u overige reparaties melden?

  • Telefonisch via telefoonnummer 088 - 20 33 000.
    U kunt ons elke werkdag van 8.00 tot 17.00 uur bellen om een reparatieverzoek door te geven.
  • Via het online formulier reparatie melden .
    Een medewerker van Lefier neemt dan binnen twee werkdagen contact met u op.

Buiten kantooruren

Heeft u een dringend reparatieverzoek, dat niet kan wachten tot de volgende werkdag?

Spoedeisend is:
• ernstige lekkage waarbij wateroverlast wordt veroorzaakt;
• gaslekkage;
• uitvallen van centrale verwarming;
• gebroken ruit(en) in de woning waardoor een gevaarlijke situatie ontstaat;
• inbraak en calamiteiten.

Dan kunt u bellen met 088 - 20 33 000.

Wie is verantwoordelijk voor wat?

Wie is verantwoordelijk voor welke onderhoudsklussen? U of Lefier? De ‘Onderhoudswijzer’ geeft hier een handig overzicht van. Voor sommige storingen (bijvoorbeeld aan de cv of waterleiding) kunt u rechtstreeks met het betreffende bedrijf bellen, ook dit leest u in de Onderhoudswijzer.

Lefier inschakelen voor werkzaamheden waarvoor u zelf verantwoordelijk bent 

Voor sommige werkzaamheden bent u als huurder zelf verantwoordelijk. Voor een aantal deze werkzaamheden kunt u tegen betaling Lefier inschakelen. In de onderstaande lijst ziet u om welke werkzaamheden het gaat en welke kosten hierbij komen kijken.

Stroomstoring
Een stroomstoring wordt meestal veroorzaakt door een kapot apparaat. Doet u eerst de stekkerproef om erachter te komen welk apparaat de storing veroorzaakt. In dit filmpje legt vakman Nico Knevelbaard uit hoe u de stekkerproef uitvoert. Heel gemakkelijk! Is de stroomstoring nog niet verholpen? Ben dan met Lefier.  

Glasfonds
Als huurder kunt u kiezen voor een glasverzekering via Lefier . Gaat er een ruit stuk? Dan zorgt Lefier voor reparatie. Heeft u geen glasverzekering? Dan moet u zelf op uw eigen kosten zorgen voor de reparatie.

Heeft u zich buitengesloten of bent u uw sleutels kwijt?

Buitengesloten
Als uw sleutels nog binnen liggen, terwijl u zelf buiten bent, dan kunnen we een onderhoudsmedewerker langssturen. Als u uw legitimatie toont, zorgt de onderhoudsmedewerker ervoor dat u weer binnen kunt komen. Hier zijn wel kosten aan verbonden. Tijdens kantoortijden € 50,- en buiten kantoortijden € 100,-.

Sleutels kwijt
Ook als u uw sleutels hebt verloren, kan een onderhoudsmedewerker u weer in de woning laten op vertoon van uw legitimatie. Wilt u daarnaast ook nieuwe sloten? Dit kan de onderhoudsmedewerker voor u regelen. U betaalt tussen € 55,- en € 130,- per slot, afhankelijk van welk slot u vervangen wilt hebben. Uw onderhoudsmedewerker kan u er alles over vertellen. Wilt u liever zelf nieuwe sloten plaatsen? Dat mag, maar bewaart u dan wel de originele sloten. Op het moment dat u verhuist, dient u deze originele sloten terug te plaatsen.

Onderhoudsklachten voorkomen

U kunt veel klachten en storingen voorkomen door uw huurwoning op de juiste manier te gebruiken. Klik hier voor nuttige tips om uw woning in goede staat te houden.

Lefier staat voor wonen

Jong en oud. Studerend, werkend en werkzoekend. Kerngezond en met beperkingen. Iedereen heeft recht op een plek om ‘thuis’ te noemen. Goed wonen betaalbaar maken en houden, daar zetten wij ons elke dag voor in. Dat doen we samen met onze huurders en gemeenten.