Vertaal deze pagina

Huur betalen

Als u een woning huurt, moet u iedere maand de huur betalen. Dit kan het gemakkelijkst met automatische incasso. Lefier schrijft dan het bedrag iedere maand van uw rekening af. Maar er zijn ook andere manieren om de huur te betalen.

U moet de huur vooruit betalen, vóór de eerste dag van elke maand. Bijvoorbeeld: op 1 februari moet de huur van de maand februari bij ons binnen zijn.

Link "Wijzer in geldzaken".
Link "Woonkostenkrant".

Vanaf april 2018 maakt Lefier geen gebruik meer van acceptgirokaarten. Welke betaalmogelijkheden heb ik vanaf dan?

De acceptgirokaart verdwijnt in de toekomst uit Nederland en wij lopen hierop vooruit. Al vanaf de huur van april 2018 versturen wij geen acceptgirokaarten meer.

Waarom worden de acceptgirokaarten afgeschaft?
Dat de acceptgirokaarten (landelijk) worden afgeschaft is niet voor niks. Door de opkomst van internet worden ze veel minder gebruikt. Maar belangrijker nog: acceptgirokaarten zijn milieubelastend, het kost u en ons veel tijd en ze zijn duur. Alle andere betaalmethodes zijn makkelijk en milieuvriendelijk.

Uit welke betaalmogelijkheden kan ik nu kiezen?
De makkelijkste manier om uw huur te betalen is per automatische incasso. U geeft ons dan opdracht om elke maand de huur van uw rekening af te schrijven. Dit kan op de 1e of de 15e van de lopende maand.

U kunt uw huur ook op de volgende manier betalen:

  • Per AcceptEmail (digitale accpetgiro).
  • Zelf overmaken (via uw bank).
  • Pinnen op het kantoor bij u in de buurt. Dit kan met uw pinpas of creditcard. De creditcard moet voorzien zijn van een chip op de voorzijde. (Ga voor de openingstijden naar onze contactpagina).

Eenvoudig en snel uw nieuwe betaalwijze kiezen? Klik dan hier voor het formulier 'Nieuwe betaalwijze' en vul het formulier in.

Wilt u de huur zelf overmaken? Dan kunt u dit overmaken op rekeningnummer NL68 INGB 0317 0755 00, ten name van Lefier. Bij de omschrijving zet u uw adres, de periode en uw klantnummer.

Als u niet via automatische incasso betaalt, moet u er op letten dat de huur vóór de 1e van de lopende maand betaald is.

Wanneer moet ik de eerste huurrekening betalen?

De eerste huurnota bestaat uit de huur van de lopende maand en eventueel de daaropvolgende maand. Dit is afhankelijk van het moment waarop u het contract tekent. U ontvangt de huurnota vooraf, zodat u weet welk bedrag u moet betalen bij het tekenen van het contract. Uit de nota blijkt ook duidelijk voor welke periode u betaalt.

U kunt betalen via de mobiele pin die de medewerker van Lefier bij zich heeft. Tekent u het contract op kantoor, dan kunt u hier het bedrag pinnen. Op kantoor kunt u ook betalen met uw creditcard als deze een chip heeft, zodat u kunt betalen met uw pincode.

Ik wil mijn (nieuwe) bankrekeningnummer aan Lefier doorgeven. Hoe doe ik dat?

Dat kan door het formulier ‘wijziging rekeningnummer’ in te vullen. U kunt het formulier hier downloaden of ophalen in één van onze kantoren. 
We kunnen u het formulier ook toesturen. Neemt u hiervoor contact met ons op via telefoonnummer 088 2033000.

Wanneer worden de aanmaningen verstuurd?

De aanmaningen worden tussen de zesde en veertiende van de lopende maand verstuurd. Vijftien dagen later verstuurt Lefier de wettelijke incassokosten brief (WIK). Als u vragen heeft over de brief, neemt u dan contact met ons op via telefoonnummer 088 2033000.

Is de huur/betalingsregeling volledig voldaan?

Neemt u hiervoor contact met ons op via telefoonnummer 088 2033000.

Hoe lang duurt het totdat mijn betaling is verwerkt in het systeem?

Het streven is om huurbetalingen binnen drie werkdagen te verwerken. Inschrijfgeld (met pin of via ideal betaald) wordt direct verwerkt en is de volgende dag zichtbaar. 

Ik heb een aanmaning ontvangen voor de huur, maar ik heb de huur wel betaald. Wat moet ik doen?

Het kan zijn dat uw betaling en de aanmaning elkaar gekruist hebben. Neemt u hiervoor contact met ons op via telefoonnummer 088 2033000.

Als wij uw betaling niet hebben ontvangen, dan vragen wij u een betalingsbewijs van de huur te mailen naar info@lefier.nl. Vermeld hierbij duidelijk uw naam, adres en de maand waarvoor u betaalt. U kunt uw betalingsbewijs ook op een van de kantoren van Lefier langsbrengen. Houdt u hierbij rekening met de openingstijden van het kantoor bij u in de regio. De openingstijden vindt u onze contactpagina.
 

Ik ben bij het overmaken van de huur vergeten een omschijving/kenmerk mee te geven, wordt mijn betaling nu wel goed geboekt?

Wij willen graag een bewijs/kopie van uw betalingsgegevens. U kunt dit mailen naar info@lefier.nl. U kunt het ook bij ons kantoor in uw regio langsbrengen. Houdt u hierbij rekening met onze openingstijden.  

Ik heb te veel huur betaald. Hoe kan ik dit terug krijgen?

Neemt u hiervoor contact met ons op via telefoonnummer 088 2033000.

Kan ik mijn huur ook vanuit het buitenland betalen?

Ja, u kunt de betaling overmaken op het IBAN-nummer van Lefier: NL68 INGB 0317 0755 00. Daarvoor heeft u ook het BIC/SWIFT nummer nodig, dit is INGBNL2A.