Inschrijven woningzoekende

Een sociale huurwoning is een woning met een huurprijs lager dan € 808,06. Wilt u een sociale huurwoning huren? Dan mag uw inkomen niet hoger zijn dan € 44.035,- (alleenstaand) of meer dan € 48.625,- (meerpersoonshuishouden) per jaar. Om een woning te huren, moet u zich eerst inschrijven als woningzoekende.

Zoekt u een woning in Emmen, Borger-Odoorn, Midden-Groningen of Stadskanaal? U kunt zich hiervoor inschrijven via Thuiskompas. De inschrijving bij Thuiskompas is gratis. Als u een huis accepteert, betaalt u 1x € 25,00 acceptatiekosten.

Zoekt u een huurwoning in de stad Groningen? U kunt zich hiervoor inschrijven via WoningNet. De inschrijving kost €20,-.

Veel gevraagd over Inschrijven woningzoekende

Hoe kan ik mij inschrijven als woningzoekende bij Lefier?

Algemeen

Wij bieden sociale huurwoningen aan in verschillende gemeenten, maak hieronder uw keuze.

Hoe kan ik mijn gegevens aanpassen op Thuiskompas of Woningnet?

Algemeen

U kunt inloggen op de website van Thuiskompas of Woningnet en een aantal gegevens aanpassen, zoals uw e-mailadres. Sommige gegevens kunt u niet aanpassen, zoals uw naam. Wilt u die gegevens toch wijzigen, neemt u dan voor Thuiskompas contact op via 085-2020007. Voor WoningNet neemt u contact met ons op via telefoonnummer 088 – 20 33 000.

Kan ik me voor zowel een kamer als een appartement/woning inschrijven?

Algemeen

Dit kan niet in één inschrijving. Lefier heeft drie aparte inschrijfsystemen: één voor woningen in Groningen (Woningnet), één voor kamers (ROOM) en één voor woningen in de regio Emmen, Stadskanaal, Borger-Odoorn en Midden-Groningen (Thuiskompas). U kunt zich wel bij meerdere systemen inschrijven. Als u een woning of kamer accepteert, vervalt de inschrijving in het systeem waaruit de woning of kamer is aangeboden. Eventuele andere inschrijvingen blijven geldig.

Mijn partner en ik staan samen ingeschreven als woningzoekenden. We willen onze inschrijving graag splitsen, kan dit?

Algemeen

Ja, dat kan. Hoe het in zijn werk gaat, hangt af van waar u een woning zoekt.

Thuiskompas
Ja, dat kan. Bij het splitsen houdt u allebei de persoonlijk opgebouwde inschrijftijd. U regelt dit zelf via Mijn overzicht in uw account bij Thuiskompas. Hier kiest u voor 'Persoonlijke gegevens' en daarna voor de knop 'Aanvrager 2 afsplitsen'.

WoningNet
Bent u woningzoekende in Groningen?

Neemt u dan contact met ons op, telefoonnummer 088 – 20 33 000.

Wat u bij de hand moet hebben is een e-mailadres voor de medeaanvrager. Als de inschrijving gesplitst wordt, zal de medeaanvrager gesplitst worden van de inschrijving en een e-mail ontvangen met informatie om een eigen inschrijving te maken. De inschrijfduur wordt dan automatisch meegenomen naar de nieuwe inschrijving. Het reageren op de e-mail moet binnen 24-uur, gebeurt dit niet dan wordt de splitsing ongedaan gemaakt.

Ik heb een inkomen boven de inkomensgrens voor een sociale huurwoning. Kan ik mij inschrijven?

Algemeen

Ja, u kunt zich altijd inschrijven. Uw financiële situatie kan immers veranderen in de toekomst. Ligt uw inkomen nog boven de inkomensgrens, dan kunt u kunt niet reageren op een woning.

Misschien zijn onze vrije sector huurwoningen dan iets voor u. Dit zijn woningen voor woningzoekenden met een hoger inkomen. Wilt u meer weten? Klik hier voor ons aanbod vrije sector huurwoningen.

Mijn inschrijving is vervallen. Kan dit hersteld worden?

Algemeen

Thuiskompas
Is uw inschrijving via Thuiskompas vervallen, neemt u dan contact op met Thuiskompas.

Stond u ingeschreven bij Lefier en heeft u uw inschrijving bij Thuiskompas niet geactiveerd? Neemt u dan contact op met Lefier. 

ROOM
U hebt nog tot april 2023 de tijd om de inschrijving te herstellen en alsnog in ROOM een gratis inschrijving te krijgen met inschrijfduur.

Stuur in dat geval uw inschrijfnummer bij Lefier en betaalbewijs naar Lefier via ons contactformulier. Dan nemen wij contact met u op.

WoningNet
Inschrijvingen via WoningNet kunnen tot twee jaar hersteld worden als u alsnog betaalt. Hiervoor neemt u contact op met Lefier 088 – 20 33 000. Is uw inschrijving langer dan 2 jaar vervallen, dan is herstel niet mogelijk.

Als u binnen één maand na inschrijving weer opzegt, krijgt u de inschrijfkosten terug. Dit kan alleen als u nog niet heeft gereageerd op het woningaanbod.

Ik heb in het verleden schulden gemaakt bij Lefier. Kan ik nu wel een nieuwe woning huren bij Lefier?

Algemeen

Als u nog openstaande of afgeboekte schulden bij ons heeft, kunt u geen nieuwe woning huren bij Lefier.

Ik wil mij inschrijven als woningzoekende, maar ik krijg de melding dat ik al ingeschreven sta. Wat moet ik doen?

Algemeen

Maak hieronder uw keuze.

Kan ik de punten van Thuiskompas overzetten naar een WoningNet inschrijving of andersom?

Algemeen

WoningNet en Thuiskompas zijn twee verschillende systemen die los van elkaar werken. Het is helaas niet mogelijk om de punten mee te nemen of over te zetten. U kunt zich wel bij beide systemen inschrijven. Het is ook niet mogelijk om binnen WoningNet ttussen verschillende gebieden punten uit te wisselen.

Dit geldt ook voor een inschrijving als kamerzoekende en als woningzoekende.

Het lukt mij niet om mij opnieuw in te schrijven bij Thuiskompas nadat ik een woning heb geaccepteerd.

Algemeen

Neem hiervoor contact op met Thuiskompas via 085-2020007.

Het lukt mij niet om mij opnieuw in te schrijven bij WoningNet nadat ik een woning heb geaccepteerd.

Algemeen

Neem hiervoor contact op met Lefier via 088 – 20 33 000.