Nul-op-de-meter

Lefier bouwt nieuwe woningen zoveel mogelijk energiezuinig. En wanneer oudere woningen gerenoveerd worden, zijn ze na renovatie ook energiezuinig.
Een woning kan op verschillende manieren duurzaam zijn. Twee aanduidingen die veel voorkomen zijn ‘Label A’ en ‘NOM’. Een Label A-woning is zeer goed geïsoleerd, voorzien van zonnepanelen en energiezuinige verwarming, bijvoorbeeld door middel van een hybride CV-ketel. Een NOM-woning, Nul-op-de-Meter, gaat nog een stapje verder. Er is geen gasaansluiting en bij normaal gebruik en gemiddelde bewoning wekt de woning zelf voldoende energie op voor verwarming en elektriciteitsgebruik. Er is dan geen extra stroom ‘van het net’ nodig. Een NOM-woning is zeer duurzaam en bovendien heel comfortabel om in te wonen.

Energierekening
De huurder van een NOM-woning betaalt in principe niets of zeer weinig aan energie. Alleen als er meer dan een gemiddeld aantal mensen in de woning woont of er meer dan gemiddeld elektriciteit wordt verbruikt of wordt verwarmd, wordt energie in rekening gebracht. Daarom betaalt de bewoner van een NOM-woning wel vastrecht aan de netbeheerder: zo is er altijd elektriciteit beschikbaar, ook als de woning zelf niet voldoende elektriciteit opwekt. Wekt de woning meer elektriciteit op dan er verbruikt wordt? Dan vloeit dat het netwerk in en gaat dus niet verloren.

Hoge bouwkosten
De installaties in een NOM-woning zijn duur. De bouw of de renovatie van een NOM-woning kost daardoor meer dan een ‘gewone’ energiezuinige woning. Niet alle nieuwe of gerenoveerde woningen zijn daarom NOM. Lefier kiest er soms ook voor om een woning wel heel duurzaam te bouwen (Label A), maar gaat dan niet zo ver in het verduurzamen als bij een NOM-woning.

Energie Prestatie Vergoeding
De huurder van een NOM-woning betaalt elke maand een Energie Prestatie Vergoeding (EPV) aan Lefier. Van dat geld worden de dure installaties in de NOM-woning betaald. De EPV is minder dan de huurder zou betalen aan energie als de woning niet NOM zou zijn. Met andere woorden: per saldo betaalt de huurder een lager bedrag aan EPV dan dat de energierekening zou zijn. En wanneer de huurder zelf bewust aan energiebesparing doet, wordt het voordeel groter omdat aan het net teruggeleverde elektriciteit met de huurder wordt verrekend.

Gemiddelde bewoning
Je leest het vaak terug in teksten over NOM-woningen: gemiddelde bewoning. Om precies te zijn: de woning is energieneutraal bij gemiddelde bewoning en gemiddeld gebruik. Maar wat betekent dit precies?

Bij de bouw van de woning is er berekend hoeveel energie er nodig is om de woning het hele jaar door te verwarmen op 20 graden en hoeveel warm water er beschikbaar moet zijn voor de bewoners. Ook de hoeveelheid elektriciteit voor verlichting en apparaten is berekend. Op basis daarvan is het aantal zonnepanelen berekend dat op de woning moet liggen om voldoende elektriciteit op te wekken.
Echter, van tevoren is niet bekend hoeveel mensen er precies in het huis komen te wonen. En ook niet wat de voorkeuren zijn van die bewoners. Stel dat een woning bewoond wordt door twee personen die in de winter 19 graden een comfortabele temperatuur vinden, die elk een keer per dag kort douchen en die weinig elektrische apparaten gebruiken, dan blijft er veel energie over. Maar wanneer een woning bewoond wordt door een druk gezin met pubers, die liefst twee keer per dag tien minuten onder de douche staan en vaak achter hun spelcomputer zitten, dan is er meer energie nodig dan vooraf berekend. Kortom, ook in een NOM-woning is het nodig om op je energieverbruik te letten.

Energierekening
Een NOM-woning heeft geen gasaansluiting, maar is wel op het elektriciteitsnetwerk aangesloten. Dat betekent dat de bewoner wel vastrecht betaalt aan de netbeheerder voor die aansluiting. Wordt er geen elektriciteit gebruikt van het net omdat de zonnepanelen van de woning voldoende opwekken voor het eigen gebruik, dan wordt er natuurlijk geen elektriciteit in rekening gebracht. Er wordt natuurlijk wel elektriciteit verrekend wanneer er wordt teruggeleverd of wanneer er extra elektriciteit nodig is voor de woning.
Het al dan niet betalen voor extra elektriciteit of geld terugkrijgen voor niet gebruikte elektriciteit staat los van de EPV.

Nul op de Meter (NOM)

Wat houdt nul-op-de-meter (NOM) in?

Algemeen

Nieuwe woningen worden duurzaam gebouwd en als oudere woningen worden gerenoveerd, worden ze zo energiezuinig mogelijk gemaakt. Het doel is om klimaatneutraal te wonen: dat wil zeggen dat een woning door middel van zonnepanelen voldoende energie opwekt voor verwarming, ventilatie en elektriciteitsverbruik. Er is geen gasaansluiting, maar wel een aansluiting op het elektriciteitsnetwerk.

Een woning die bij normaal gebruik en gemiddelde bewoning energieneutraal is, noemen we Nul-op-de-Meter (NOM). NOM-woningen zijn zeer goed geïsoleerd, beschikken over goede ventilatiesystemen en zijn zeer comfortabel om in te wonen. Wel zal de bewoner van een NOM-woning op een andere manier moeten omgaan met bijvoorbeeld het bedienen van de thermostaat en het openzetten van ramen: de installaties werken anders dan in ‘klassieke’ woningen en dat vraagt om ander gedrag.

Lefier heeft inmiddels een behoorlijk aantal NOM-woningen in bezit en bij nieuwbouw wordt vaak volgens het NOM-principe gebouwd.

Klik hier voor alle veelgestelde vragen die over (het gebruik van) een NOM-woning gaan.
Voor vragen die betrekking hebben op de energieprestatievergoeding (EPV) klikt u hier.

Ik heb een vraag over de Energie Prestatie Vergoeding (EPV).

Algemeen

De energieprestatievergoeding (EPV) is een bedrag dat u per maand als huurder aan Lefier betaalt voor uw duurzame woning. De EPV staat voor een gegarandeerde energieprestatie van de woonruimte door Lefier. Het gaat om energiebesparende én energieleverende voorzieningen aan die woonruimte. Deze woning is zeer energiezuinig, is goed geïsoleerd en wekt zelf energie op door middel van zonnepanelen.

U ontvangt nog steeds een rekening van uw energieleverancier. U betaalt namelijk altijd een bepaald bedrag voor de aansluiting op het elektriciteitsnet (vastrecht). Gebruikt u meer energie dan de huurwoning opwekt? In dat geval betaalt u bij voor het extra gebruik. Gebruikt u minder energie? Dan krijgt u geld terug van uw energiebedrijf.

Klik hier voor alle veelgestelde vragen over de energieprestatievergoeding.
Voor veelgestelde vragen over (het gebruik van) de NOM-woning zelf, klikt u hier.

Bij wie kan ik terecht met vragen over nul-op-de-meter (NOM) woningen aan de Laan van het Kinholt (Emmerhout, fase 1)?

Algemeen

Neemt u hiervoor contact met ons op via telefoonnummer 088 – 20 33 000.

Bij wie kan ik terecht met vragen over nul-op-de-meter (NOM) woningen in Maarswold Stadskanaal?

Algemeen

Voor de gebruikershandeling van uw NOM-woningen klik hier
Voor de instructiekaart om uw verwarmingsinstallatie te ontluchten of bij te vullen klik hier.

Heeft u andere vragen of klachten, dan kunt u telefonisch contact met ons opnemen via 088 – 20 33 000. 

Bij wie kan ik terecht met vragen over nul-op-de-meter (NOM) woningen in Paddepoel?

Algemeen

Voor de gebruikershandleiding van uw NOM-woning, fase 1, klik hier.
(Fase 1: Voermanstraat 70 t/m 116 en Pleiadenlaan 104 t/m 150.)

Voor de gebruikershandleiding van uw NOM-woning, fase 2, klik hier.(Fase 2: Hyadenpad 2 t/m 48, Pleiadenlaan 56 t/m 102, Pleiadenlaan 152 t/m 294.)

Hieronder kunt u verschillende instructiekaarten vinden

Voor overige vragen kunt u contact met ons opnemen via telefoonnummer 088 – 20 33 000.

Bij wie kan ik terecht met vragen over nul-op-de-meter (NOM) woningen aan Purmerlaan 2 t/m 44 Stadskanaal?

Algemeen

Voor vragen kunt u contact met ons opnemen via telefoonnummer 088 – 20 33 000.

Bij wie kan ik terecht met vragen over nul-op-de-meter (NOM) in Klazienaveen?

Algemeen

Neemt u hierover contact met ons op via telefoonnummer 088 – 20 33 000.

Waar kan ik informatie vinden over het gebruik van de app van Watch-E voor mijn energieverbruik?

Algemeen

Via de website van www.mijnenergiebundel.nl vindt u de informatie over de monitoringsapp van Watch-E. Wilt u zich aanmelden voor deze app dan kunt u een e-mail sturen naar info@mijnenergiebundel.nl. Na aanmelding ontvangt u de benodigde informatie van Watch-E. 

Waar kan ik informatie vinden over het gebruik van de app van de BAM voor mijn energieverbruik?

Algemeen

Via de website van www.bam.enervalis.com vindt u de informatie over de monitoringsapp van de BAM. Wilt u zich aanmelden voor deze app dan kunt u een e-mail sturen naar info.bes@bam.com . Na aanmelding ontvangt u de benodigde informatie van de BAM.

Waar kan ik informatie vinden over het gebruik van de app van Dura-Vermeer voor mijn energieverbruik?

Algemeen

Via Klein Poelhuis verloopt de monitoring van Dura-Vermeer. Wilt u zich aanmelden voor deze app dan kunt u een e-mail sturen naar stroomversnelling@duravermeer.nl of stroomversnelling@kleinpoelhuis.com Na aanmelding ontvangt u de benodigde informatie van deze monitoringsapp.

Mijn NOM-woning zou energieneutraal moeten zijn. Toch krijg ik elke maand een energierekening. Hoe kan dit?

Algemeen

Uw NOM-woning is aangesloten op het elektriciteitsnetwerk. Dat is nodig, want het kan zijn dat u elektriciteit nodig heeft of juist teruglevert aan het net. U betaalt daarvoor elke maand vastrecht. Heeft u meer elektriciteit nodig dan uw woning opwekt, dan betaalt u daarvoor. Levert u elektriciteit terug omdat uw woning meer opwekt dan u verbruikt? Dan krijgt u hiervoor geld terug van de energieleverancier.

Waarom betaal ik elke maand een Energie Prestatie Vergoeding aan Lefier?

Algemeen

Een NOM-woning is duurder om te bouwen dan een gewone woning. De installaties zijn duurder en de isolatie kost ook veel geld. Die investering doet Lefier. U krijgt er een comfortabele woning voor terug en u heeft maandelijks een lage energierekening.