Servicekosten

Extra diensten
Naast uw huur betaalt u soms ook servicekosten. Dat zijn kosten voor extra diensten, bijvoorbeeld schoonmaak of onderhoud. Bij sommige woningen of kamers kan het ook gaan om gas en elektra. Of kosten voor verplichte heffingen of verzekeringen.

Voorschot
We kunnen het bedrag van deze kosten niet van te voren bepalen. Omdat ze afhankelijk zijn van het verbruik (elektra en water), of omdat ze niet te voorspellen zijn (onderhouds- of schoonmaakwerkzaamheden). De servicekosten zijn daarom een schatting. U betaalt iedere maand een voorschot. Als we de rekeningen van de leveranciers hebben, berekenen wij de werkelijke kosten.

Afrekening servicekosten
De servicekosten rekenen we een keer per jaar met u af. Dit doen we vóór 1 juli. We vergelijken dan de werkelijke kosten met het bedrag dat u heeft betaald. Heeft u teveel betaald, dan krijgt u geld terug. Heeft u te weinig betaald, dan moet u bijbetalen.

Ik betaal stookkosten en/of elektra via de servicekosten, hebben de stijgende energieprijzen ook gevolgen voor mij?
Het zal u vast niet ontgaan zijn: de energie- en gasprijzen stijgen de laatste maanden enorm. Helaas zult u dit ook in uw portemonnee gaan merken. Omdat u via de servicekosten betaalt voor stookkosten en elektra hebben we een dringend advies voor u: verhoog uw voorschotbedrag.

Het kan erg vervelend zijn als u straks bij de jaarlijkse afrekening in één keer een flink bedrag moet bijbetalen. We adviseren u daarom om uw maandelijkse voorschotbedrag voor stookkosten en elektra te verhogen. Op deze manier voorkomt u dat u bij de jaarlijkse afrekening voor een vervelende verrassing komt te staan. Hiervoor moet u wel zelf aangeven dat u uw voorschotbedrag wilt verhogen. Lefier mag het voorschotbedrag namelijk maar één keer per jaar (bij de jaarafrekening) aanpassen.

Hoe verhoogt u uw voorschotbedrag?
U kunt uw voorschot via dit formulier eenvoudig verhogen. Log in met uw gebruikersnaam en wachtwoord van uw Mijn Lefier account. Hier vindt u ook de huidige voorschotbedragen. Heeft u nog geen account? Activeer dan eerst uw account via www.lefier.nl/account/activeren.

Via het formulier geeft u akkoord voor het verhogen van het voorschotbedrag met het door ons voorgestelde bedrag dat u in de brief/e-mail van ons heeft ontvangen. Doet u dit vóór 17 januari 2022, dan betaalt u per 1 februari het nieuwe voorschotbedrag. Krijgen we uw verzoek daarna binnen, dan kunnen we dit niet tijdig verwerken en betaalt u pas vanaf 1 maart een hoger voorschotbedrag.

U kunt hieronder bij de veelgestelde vragen meer informatie vinden over de servicekosten in het algemeen en de stijgende energie- en gasprijzen in het bijzonder. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op via ons contactformulier of telefonisch via 088 – 20 33 000. 

Servicekosten

Ben ik verplicht om mijn voorschotbedrag te verhogen?

Algemeen

Nee, je bent dit niet verplicht, maar we raden je het wel sterk aan. Als je je maandelijkse voorschotbedrag voor stookkosten en elektra tussentijds verhoogt, voorkom je namelijk dat je bij de jaarlijkse afrekening in één keer een flink bedrag moet bijbetalen.

In juli 2021 zijn mijn voorschotten ook al aangepast, mag dit in de tussentijd weer?

Algemeen

Lefier mag het voorschotbedrag maar één keer per jaar aanpassen, bij de jaarafrekening. Daarom moet je in deze situatie als huurder zelf aangeven dat je je voorschotbedrag wil verhogen.

Ik heb gehoord dat de overheid de stijgende energieprijzen wil beperken via de energiebelasting. Profiteer ik als huurder hier ook van als ik via de servicekosten aan Lefier voor elektra en/stookkosten betaal?

Algemeen

Ja, Lefier vraagt de extra belastingkorting op de energierekening ook aan en we nemen dit in de eindafrekening mee. Omdat dit bedrag gebaseerd is op het verbruik van een huishouden is op voorhand niet te zeggen hoeveel korting iemand krijgt. Bovendien zal deze compensatie niet voldoende zijn om de stijgende energieprijzen volledig op te vangen.

Mijn woning of studentenkamer is niet goed geïsoleerd. Wat gaat Lefier daaraan doen om het energieverbruik te beperken?

Algemeen

Lefier is druk bezig om een groot aantal woningen duurzamer te maken door ze beter te isoleren en zonnepanelen aan te brengen. Wordt jouw woning of kamer binnenkort nog niet verduurzaamd, dan kun je een aanvraag indienen. Bijvoorbeeld voor het aanbrengen van dubbel glas of plaatsen van zonnepanelen. Wij nemen dan contact met je op om te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Woon je in een studentenhuis in een onzelfstandige kamer waarbij je de keuken, douche en/of toilet deelt, dan nemen we alleen aanvragen van het gehele huis in behandeling.

Gaat Lefier het voorschot in juli weer verhogen?

Algemeen

Afhankelijk van de afrekening van 2021 zullen we kijken of het voorschot verhoogd of verlaagd gaat worden. We willen proberen te voorkomen dat huurders veel bij moeten betalen.

Ik ben niet tevreden over de uitvoering van de diensten die vallen onder de servicekosten. Wat kan ik doen?

Algemeen

Bent u niet (helemaal) tevreden over de uitvoering van de diensten die vallen onder de servicekosten? Wacht niet op de afrekening, maar meld dit direct! Dit kan via ons contactformulier of via ons telefoonnummer 088 – 20 33 000. Dan kunnen wij tijdig actie ondernemen.

Ik heb een afrekening ontvangen voor de servicekosten en moet bijbetalen. Hoe betaal ik dit?

Algemeen

U moet het bedrag zelf naar ons overmaken. U vindt de betaalgegevens op de afrekening die u heeft ontvangen. Ook als wij uw huur automatisch incasseren, moet u het zelf handmatig naar ons overmaken.

Hoeveel betaal ik nu voor elektra en/of stookkosten (gas)?

Algemeen

In je Mijn Lefier account kun je zien hoe je huurprijs is opgebouwd. Daar staat ook bij vermeld voor welke servicekosten je maandelijks betaald en om welk bedrag dit gaat. Heb je nog geen Mijn Lefier account? Activeer dan eerst je account via www.lefier.nl/account/activeren.

Hoe kan ik mijn energieverbruik zelf beperken?

Algemeen

Op onze website hebben we diverse tips staan om je energieverbruik te beperken.

Ik huur een woning van Lefier, maar ben nog geen lid van het Glasfonds. Hoe kan ik lid worden?

Algemeen

Bij alle nieuw afgesloten huurcontracten zit het Glasfonds standaard inbegrepen. Het kan voorkomen dat dit bij oude huurcontracten niet het geval is. Als u in dat geval lid wil worden van het Glasfonds, dan kunt hiervoor het formulier 'Aanmelden glasfonds' invullen. De bijdrage voor dit fonds verrekenen we via de huur.