Servicekosten

Extra diensten
Naast uw huur betaalt u soms ook servicekosten. Dat zijn kosten voor extra diensten, bijvoorbeeld schoonmaak of onderhoud. Bij sommige woningen of kamers kan het ook gaan om gas en elektra. Of kosten voor verplichte heffingen of verzekeringen.

Voorschot
We kunnen het bedrag van deze kosten niet van te voren bepalen. Omdat ze afhankelijk zijn van het verbruik (elektra en water), of omdat ze niet te voorspellen zijn (onderhouds- of schoonmaakwerkzaamheden). De servicekosten zijn daarom een schatting. U betaalt iedere maand een voorschot. Als we de rekeningen van de leveranciers hebben, berekenen wij de werkelijke kosten.

Afrekening servicekosten
De servicekosten rekenen we een keer per jaar met u af. Dit doen we vóór 1 juli. We vergelijken dan de werkelijke kosten met het bedrag dat u heeft betaald. Heeft u teveel betaald, dan krijgt u geld terug. Heeft u te weinig betaald, dan moet u bijbetalen.

Ik betaal stookkosten en/of elektra via de servicekosten, hebben de stijgende energieprijzen ook gevolgen voor mij?
Het zal u vast niet ontgaan zijn: de energie- en gasprijzen stijgen de laatste maanden enorm. Helaas zult u dit ook in uw portemonnee gaan merken. Omdat u via de servicekosten betaalt voor stookkosten en elektra hebben we een dringend advies voor u: verhoog uw voorschotbedrag.

Het kan erg vervelend zijn als u straks bij de jaarlijkse afrekening in één keer een flink bedrag moet bijbetalen. We adviseren u daarom om uw maandelijkse voorschotbedrag voor stookkosten en elektra te verhogen. Op deze manier voorkomt u dat u bij de jaarlijkse afrekening voor een vervelende verrassing komt te staan. Hiervoor moet u wel zelf aangeven dat u uw voorschotbedrag wilt verhogen. Lefier mag het voorschotbedrag namelijk maar één keer per jaar (bij de jaarafrekening) aanpassen.

U kunt hieronder bij de veelgestelde vragen meer informatie vinden over de servicekosten. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op via ons contactformulier of telefonisch via 088 – 20 33 000. 

Veel gevraagd over Servicekosten

Waarom gaan de maandbedragen voor het Glas- en Rioolfonds omhoog?

Algemeen

Algemeen Lefier biedt extra diensten, zoals het Glasfonds en het fonds voor rioolontstopping. Bent u hier lid van? Dan vervangt Lefier uw ruit als deze stuk is, of ontstopt uw riool indien nodig. U betaalt hiervoor maandelijks een klein bedrag via de servicekosten.

Aanpassing rioolfonds
Het rioolfonds wordt niet meer aangeboden. Dit betekent dat u hiervoor geen kosten meer betaalt.

Aanpassing Glasfonds
Het Glasfonds blijft bestaan. Door een tariefstijging per 1 juli 2024 zijn de resultaten verbeterd. Het fonds was op 31 december 2023 negatief. In 2024 waren de kosten hoger dan de opbrengsten, maar het tekort is kleiner geworden. Voor 2025 verwachten we zelfs een positief saldo. Daarom wordt de bijdrage voor het Glasfonds per 1 juli 2025 niet verhoogd.

Samenvatting kosten en opbrengsten

  • Het rioolfonds had eind 2023 een negatief saldo, maar in 2024 zijn de kosten en opbrengsten gelijk geworden. Het fonds is nu afgesloten.
  • Het Glasfonds had eind 2023 een tekort van €182.577. In 2024 waren de kosten €437.832 en de opbrengsten €444.074. Het tekort aan het einde van 2024 is daardoor gedaald naar €176.335.
  • Waarom ging de prijs eerder omhoog? In 2023 waren de kosten van het Glasfonds hoger dan de opbrengsten. Lefier wil huurders gemak bieden, zonder verlies te maken. Door de tariefstijging van 2024 is de situatie verbeterd, en dit effect werkt door in 2025.

Heeft u vragen? Neem gerust contact op met Lefier.

Hoe kan ik mijn voorschotbedrag verhogen?

Algemeen

Neem hiervoor contact met ons op via ons contactformulier of telefonisch via 088 – 20 33 000.

Ben ik verplicht om mijn voorschotbedrag te verhogen in verband met de stijgende energiekosten?
Nee, u bent dit niet verplicht, maar we raden het wel sterk aan. Als u uw maandelijkse voorschotbedrag voor stookkosten en elektra tussentijds verhoogt, voorkomt u namelijk dat u bij de jaarlijkse afrekening in één keer een flink bedrag moet bijbetalen.

Hoe betaal ik de eindafrekening servicekosten?

Algemeen

U moet het bedrag zelf naar ons overmaken tenzij u de lopende huur via automatische incasso betaald. U vindt de betaalgegevens op de afrekening die u heeft ontvangen. 

Hoeveel betaal ik nu voor elektra en/of stookkosten?

Algemeen

In je Mijn Lefier account kun je zien hoe je huurprijs is opgebouwd. Daar staat ook bij vermeld voor welke servicekosten je maandelijks betaalt en om welk bedrag dit gaat. Heb je nog geen Mijn Lefier account? Activeer dan eerst je account via www.lefier.nl/account/activeren.