Vertaal deze pagina

20-12-2018

Kantoorpand Blok 22 aan het Zuiderdiep al snel helemaal vol

Eenmaal binnen in Blok 22 is het duidelijk: een uitzicht om enthousiast over naar huis te schrijven, nergens de piepende deuren en tochtende ramen van een historisch pandje vol kroonluchters, wél alle ruimte en alle charmes van de binnenstad op loopafstand.

Achteraf heeft Ronald Werkman, makelaar bij woningbouwcorporatie Lefier, makkelijk praten: "Stiekem wisten we wel dat er genoeg belangstelling zou zijn voor Blok 22, maar dat alle verdiepingen nu al bezet zijn, verraste ons toch wel een beetje. Dat het een goede plek is, weet ik uit ervaring. We hebben er met Lefier jaren zelf gewerkt, toen het nog gewoon huisnummer 22 was." 

Wacht even, een woningbouwcorporatie die in kantoorpanden doet?

"Dat is nou écht een bewuste keuze van ons. Ik weet dat je er gemakkelijk vraagtekens bij kunt zetten, commerciële activiteiten van een corporatie. Wij maken er geen geheim van: het levert geld op. Geld dat we hard nodig hebben om steeds maar weer betaalbare sociale huurwoningen te blijven aanbieden. En daar gaat het natuurlijk vooral om, daar hebben die vragenstellers wel gelijk in. We hadden ook kunnen zeggen: vlug verkopen en geen omkijken meer naar, klaar. Door eigenaar te blijven, levert het ons op de lange termijn veel meer op, het is een solide bron van inkomsten. Die uiteindelijk kan zorgen voor woningen met wat lagere huren. Winst voor de hele stad dus."

Nieuwe bestemming, nieuwe doelgroep, nieuwe wensen

Bij het opnieuw aan de man brengen van Blok 22 ging Lefier niet over één nacht ijs. Daar gingen maanden van degelijke voorbereiding aan vooraf. Voor de metamorfose naar een gewilde werkplek voor 'the next generation' schakelde Lefier het vastgoedconsultancy bureau DeenKoopmans in. Hun rol: een soort ideeënrijke rots in de branding, helemaal thuis in nieuwe bestemmingen, ook op de uitdagende plekken waar nog niet iedereen direct alle mogelijkheden ziet. Zo kreeg Blok 22 een naam en een smoel. Je mag ook zeggen: een aantrekkelijk merk, in de taal van de nieuwe huurders, jonge ondernemers in ict, media, techniek, marketing en communicatie.

Daan Koopmans, mede-eigenaar, heeft er wel plezier in: "Het blijft spannend. Je kunt het allemaal wel bedenken, maar als je klanten wat anders willen, doen ze wat anders. Vrijwel alles pakte precies zo uit als we het bedacht hadden. De bovenste etages de coole uitstraling van een industriële loft geven bijvoorbeeld. Dat hoefden we de huidige huurders maar één keer te vertellen; ze zijn er zelf nu vol overtuiging mee bezig. We mikten bewust niet op de kleine start-ups met kringloopmeubeltjes, die hebben ook geen 600 vierkante meter nodig. We dachten meer aan de 'grown-ups' onder de nieuwe bedrijven, nog net te klein voor een eigen pand, maar ambitieus en serieus genoeg voor een etage in Blok 22.

Feestelijke opening, gezellige Coffee Break

Terwijl op de verschillende verdiepingen al volop wordt gewerkt en iedereen zijn eigen etage intussen smaakvol heeft ingericht en origineel opgeleukt, keek je op de begane grond op straat de afgelopen maanden nog even tegen geheimzinnig afgeplakte, witte ramen aan, met als enige hint woorden als 'kantoor' en 'koffie'. Intussen is de feestelijke opening van koffiebar en ontmoetingsplek Coffee Break een feit, nog net voor de drukke feestdagen.
Tessa de Lange, eigenaresse van de Coffee Break een paar deuren verderop, is met haar team, haar espressoapparaat én haar veel geroemde huiselijke sfeer verhuisd naar de benedenverdieping van Blok 22. Tessa kan er kort over zijn: " Zoiets heb je eigenlijk nog niet in Groningen, het is tamelijk uniek!" Want ook in dit opzicht doet Blok 22 het dus weer nét even anders: bewust geen zakelijke receptie achter een kille desk, maar een warme, hippe, stijlvolle koffiebar vol dynamiek en reuring. Een comfortabele plek om mensen te ontmoeten, of een tijdelijke flexwerkplek voor een paar uur, die iets toevoegt aan je werkplek boven. Iedereen is welkom: vaste bewoners, hun klanten,  studenten, investeerders, trendsetters, buurtbewoners, toevallig verdwaalde toeristen. En ja, voor deze ene keer . . . ook start-ups.