Jaarlijkse huuraanpassing

Onduidelijkheid over huurverhoging 2025 door plannen kabinet

update 17-4-2025

Het kabinet wil de huren voor sociale huurwoningen in 2025 en 2026 bevriezen. Dat heeft het kabinet op 16 april bekend gemaakt. Op dit moment is het nog niet duidelijk wat dat voor u en voor ons betekent. Voordat dit bekend was hadden we u al de brief over de jaarlijkse huurverhoging gestuurd. Die krijgt u binnenkort of heeft u al gekregen.

We weten nog niet of we de huur van sociale huurwoningen per 1 juli 2025 mogen verhogen

Het is een plan, het is nu nog geen officiële wet of regel. Als we uw huur niet mogen verhogen, doen we dat natuurlijk ook niet. Betaalt u servicekosten? Deze gaan wel omhoog per 1 juli 2025.
Als blijkt dat het toch mag, gaat uw huur wel omhoog per 1 juli 2025. Dan geldt de informatie die in de brief over de huurverhoging staat.

Zodra wij meer weten, krijgt u bericht van ons

We vinden het vervelend dat op dit moment niet alles duidelijk is. We wachten op de officiële berichtgeving van het kabinet. Daarna krijgt u opnieuw bericht van ons.

Wel huurverhoging voor middenhuur, vrije sector, parkeerplaatsen en bedrijfsruimtes

Huurt u een woning met een huur boven € 900,07? Of een parkeerplaats of bedrijfsruimte? Dan gaat uw huur wel omhoog op 1 juli 2025. U krijgt nog een brief over de huurverhoging.

Jaarlijkse huuraanpassing

Ieder jaar passen we per 1 juli de huur aan
U krijgt daarover vóór 1 mei een brief. In de brief staat wat de nieuwe huur wordt vanaf 1 juli. Betaalt u naast uw huur servicekosten? Het maandbedrag voor de servicekosten passen we ook aan op 1 juli.

In 2025 hangt de huurverhoging af van uw inkomen
Woont u in een sociale huurwoning? Dit jaar hangt de huurverhoging af van uw inkomen. Daarbij kijken we naar uw inkomen over 2023.

Hoeveel gaat de huur omhoog voor een sociale huurwoning of kamer?

  • Heeft u een lager inkomen? Dan gaat uw huur vanaf 1 juli 2025 met maximaal 5% omhoog.
  • Heeft u een middeninkomen? Dan mag de huur met maximaal € 50,- omhoog.
  • Heeft u een hoger inkomen? Dan mag de huur met maximaal € 100,- omhoog.
  • Huurt u een woning en betaalt u minder dan € 350,- per maand? Dan stijgt uw huur met € 25,-.

Dit zijn de wettelijk toegestane huurverhogingen. De minister bepaalt ieder jaar hoeveel de huur omhoog mag. Daarbij kijkt de minister naar de stijging van lonen en uitkeringen.

Op Rijksoverheid.nl leest u meer over de maximale huurverhoging.

Huurverhoging middenhuur en vrije sector
Huurt u een vrije sector woning? Dan gaat de huur omhoog met 4,1%. Valt uw woning in de categorie ‘middenhuur’? Dan gaat uw huur omhoog met 7,7%.  Dit is een wettelijk toegestane huurverhoging.

Lees meer over middenhuur en vrije sector op Rijksoverheid.nl.

Veel gevraagd over Jaarlijkse huuraanpassing

Ik krijg huurtoeslag. Moet ik het nieuwe huurbedrag zelf doorgeven aan de Belastingdienst?

Algemeen

Nee, dat hoeft niet. Wij geven uw nieuwe huur door aan de Belastingdienst. U ziet de nieuwe huur op www.toeslagen.nl onder Mijn Toeslagen. De belastingdienst past uw huurtoeslag zo snel mogelijk aan. Heeft u vragen over uw huurtoeslag? Dan kunt u bellen met de Belastingdienst via 0800 - 0543. 

Ik krijg geen huurverhoging, maar toch moet ik maandelijks een hoger huurbedrag betalen. Hoe kan dat?

Algemeen

Betaalt u naast uw huur ook servicekosten? Het maandbedrag voor de servicekosten passen we ook aan op 1 juli. Ook als u geen huurverhoging krijgt, kan het zijn dat uw servicekosten wel omhoog gaan. In de brief over de huuraanpassing ziet u hoeveel servicekosten u gaat betalen en waarvoor.

Hoe kan ik bezwaar maken tegen huurverhoging?

Algemeen

Vóór 1 mei krijgt u een brief. Daarin staat uw nieuwe huur per 1 juli. U kunt bezwaar maken nadat u deze brief heeft gekregen. Dat kan tot 1 juli 2025. In Mijn Lefier vindt u een formulier om uw bezwaar in te dienen. Wij beoordelen dit bezwaar. Als wij het niet eens zijn met het bezwaar, vragen wij de Huurcommissie om uitspraak te doen over de huuraanpassing.
Een bezwaar indienen heeft alleen zin in de volgende gevallen:

  • Lefier heeft de huurverhoging te laat aangekondigd. U moet de brief over de huurverhoging minimaal 2 maanden voor de ingangsdatum hebben ontvangen.
    Bijvoorbeeld: Meestal gaat de huur omhoog op 1 juli. Dan moet u de brief op of vóór 30 april hebben ontvangen.
  • In de huurverhogingsbrief staan fouten. Bijvoorbeeld een te hoog percentage, een verkeerde ingangsdatum of een onjuiste kale huurprijs.
  • U heeft de Huurcommissie gevraagd om de huur te verlagen bij onderhoudsgebreken of uw huur is al verlaagd om die reden.
  • De nieuwe huur is hoger dan de maximale huurprijs volgens de puntentelling van de woning.
  • Lefier verhoogt de huur binnen 12 maanden opnieuw. Hierop zijn 3 uitzonderingen. Lefier mag de huur wel binnen 12 maanden verhogen:
    • in het 1e jaar van uw huurcontract;
    • als tussen de vorige 2 huurverhogingen meer dan een jaar zat;
    • als Lefier uw woning heeft verbeterd.
  • Uw huur gaat extra omhoog omdat u een midden- of hoger inkomen heeft. Maar uw inkomen is sinds 2023 gedaald.

U kunt geen bezwaar maken tegen de huurverhoging op grond van langdurig openstaande onderhoudsklachten of overlastklachten. Wel kunt u de Huurcommissie vragen de huurprijs in dat geval tijdelijk te verlagen. Gebruik hiervoor het formulier op www.huurcommissie.nl.

Huurt u een vrije sector woning?
Dan gelden andere regels voor de huurverhoging en bezwaar indienen.

Meer informatie over bezwaar maken vindt u op de website van de Rijksoverheid

Ik heb bezwaar gemaakt, welke huur moet ik nu betalen?

Algemeen

Heeft u een schriftelijk bezwaar bij ons ingediend? Dan kunt u ervoor kiezen om eerst het oude huurbedrag te blijven betalen.
Maar als Lefier in het gelijk wordt gesteld, moet u de huurverhoging wel met terugwerkende kracht betalen.

U kunt er ook voor kiezen om voorlopig wel de nieuwe huurprijs te betalen. Wordt u in het gelijk gesteld? Dan krijgt u het teveel betaalde geld met terugwerkende kracht terug.

Worden de servicekosten ook aangepast bij de jaarlijkse huurverhoging?

Algemeen

Ja. Als u naast uw huur servicekosten betaalt, passen we deze ook aan. Servicekosten betaalt u iedere maand vooruit. We proberen dit maandbedrag zo goed mogelijk te schatten. Eén keer per jaar wordt het bedrag dat u heeft betaald verrekend met de werkelijke kosten. Het kan zijn dat het maandbedrag te hoog of te laag is geweest. Dan passen we het maandbedrag aan. In  de brief over de huuraanpassing ziet u hoeveel servicekosten u gaat betalen en waarvoor.

Ook als u geen huurverhoging krijgt, kan het zijn dat uw servicekosten wel worden aangepast.

Ik heb een bezwaarbrief over de huurverhoging gestuurd. Wanneer krijg ik antwoord?

Algemeen

U krijgt binnen 10 werkdagen bericht van ons. Als wij nog geen antwoord hebben, krijgt u eerst een ontvangstbevestiging. Daarna krijgt u zo snel mogelijk antwoord.

Het gebouw waarin ik woon wordt gerenoveerd of wordt binnenkort gesloopt. Krijg ik nu toch een huurverhoging?

Algemeen

Ook als wij bij woningen een verbeterproject uitvoeren, verhogen we de huur op 1 juli. Want u betaalt geen huurverhoging meer voor de renovatie.

Wordt uw woning gesloopt? En heeft u een brief gekregen waarin dat officieel wordt aangekondigd? Dan gaat uw huur niet omhoog. Uw servicekosten kunnen wel veranderen.

De huur mag 1 keer per jaar verhoogd worden. Bij mij wordt de huur nu voor de 2e keer dit jaar verhoogd. Hoe kan dit?

Algemeen

Wij mogen 1 keer per jaar de huur verhogen. In de onderstaande situaties mogen we afwijken van deze regel:

  • De vorige huurverhoging is meer dan 12 maanden geleden
    Is de periode tussen 2 huurverhogingen meer dan 12 maanden geweest? Bijvoorbeeld door uitstel? Dan mogen we dat in het jaar erop rechtzetten. U krijgt dan toch 2 huurverhogingen in 24 maanden.
  • U huurt uw woning korter dan 1 jaar
    In het 1e jaar van het huurcontract mogen wij binnen 12 maanden de huur verhogen. Daarna moet er 12 maanden tussen zitten tot de volgende huurverhoging.

Mijn inkomen telt mee bij de huurverhoging. Kan mijn huur hoger daardoor hoger worden dan de maximale huurprijs voor de woning?

Algemeen

Nee, de huur komt nooit hoger uit dan de maximale huurprijs die hoort bij het puntenaantal van uw woning. Betaalt u al bijna de maximale huurprijs? Dan kan de huurverhoging voor u lager uitvallen dan €50 (bij een middeninkomen) of €100 (bij een hoger inkomen).

Waarom verhoogt Lefier ieder jaar de huur?

Algemeen

We willen comfortabele en betaalbare huizen bieden. Nu en in de toekomst. De huurinkomsten hebben we nodig om onze huizen energiezuiniger te maken, te renoveren en te onderhouden. En voor nieuwbouw en leefbaarheid. Alles wordt duurder. Voor u, maar ook voor Lefier. Zo stijgen bijvoorbeeld de kosten van bouwmaterialen. Om ons werk te kunnen blijven doen, moeten we de huur dus wel verhogen. Ieder jaar maken we met de huurdersorganisaties afspraken over de huurverhoging.

In 2025 hangt de huurverhoging af van het inkomen. Waarom kiest Lefier hiervoor?

Algemeen

Alles wordt duurder, ook voor Lefier. Om ons werk te kunnen blijven doen, moeten we de huur wel verhogen. Maar we willen wel dat huizen betaalbaar blijven voor huurders met een laag inkomen. Heb je een midden- of hoger inkomen?
En woon je in een sociale huurwoning? Dan woon je met jouw inkomen relatief goedkoop. Daarom stijgt jouw huur meer dan de huur van mensen met een laag inkomen. Zo dragen de sterkte schouders de zwaarste lasten. Daarmee kunnen we de huurverhoging beperkt houden voor huurders met een laag inkomen. Met onze huurdersorganisaties hebben we deze afspraak gemaakt.   

Mijn huur gaat dit jaar extra omhoog omdat ik een hoger inkomen heb. Ik ben het er niet mee eens. Kan ik bezwaar maken?

Algemeen

Voor de huurverhoging 2025 kijken we naar uw inkomen over 2023
Van de belastingdienst hebben we informatie gekregen in welke inkomensgroep u valt. In de tabel op  www.lefier.nl/huuraanpassing ziet u welke inkomensgrens geldt voor uw huishouden.

Wilt u bezwaar maken tegen deze huurverhoging?
In Mijn Lefier vindt u een formulier om uw bezwaar in te dienen. U kunt bewaar maken tot 1 juli 2025.
 
Een bezwaar indienen heeft alleen zin in de volgende gevallen:

  • Uw inkomen was in 2023 lager dan de inkomgensgrens voor de huurverhoging
    Misschien hebben wij niet de juiste informatie gekregen van de Belastingdienst. Bijvoorbeeld omdat uw komen over 2023 later nog is aangepast.
    Wij vragen dan opnieuw informatie over uw inkomen op bij de Belastingdienst. Daarna beoordelen we uw huurverhoging opnieuw.

  • Uw huishouden is veranderd
    Daarmee verandert ook de inkomensgrens voor de huurverhoging. Bijvoorbeeld: uw huishouden bestaat inmiddels uit 2 of meer personen. Dan geldt voor u een hogere inkomensgrens. Of er is iemand uit uw huishouden vertrokken en daardoor is uw inkomen lager geworden dan de inkomensgrens.
    Wij vragen dan opnieuw informatie over uw inkomen op bij de Belastingdienst. Daarna beoordelen we uw huurverhoging opnieuw.

  • Uw inkomen was in 2024 lager dan de inkomensgrens voor de huurverhoging
    Bijvoorbeeld omdat u in 2024 minder heeft gewerkt. Of omdat u in 2023 een veel hoger inkomen had dan anders.
    Wilt u ons dan vóór 1 juli 2025 deze documenten sturen:
    • Een uittreksel BRP waarop staat hoeveel bewoners er op uw adres staan ingeschreven. U kunt dit tegen betaling opvragen bij uw gemeente. Of gratis via MijnOverheid.nl (identiteit/persoonsgegevens/basisgegevens/adresgegevens). 
    • Een inkomensverklaring over 2024 van iedere bewoner. Deze kunt u opvragen bij de Belastingdienst.
      Daarna beoordelen we uw huurverhoging opnieuw.
  • U of iemand in uw huishouden heeft een chronische ziekte of handicap
    Dan krijgt u geen inkomensafhankelijke huurverhoging. U moet dan wel aan 1 van de voorwaarden voldoen. Kijk op Wanneer krijg ik geen hogere huurverhoging bij een hoger inkomen? | Rijksoverheid.nl voor meer informatie.

Dit is géén reden voor bezwaar:

  • Uw inkomen in 2025 is lager dan de inkomensgrens voor de huurverhoging
    De belastingdienst kan pas in 2026 de gegevens over uw inkomen over 2025 geven. Daarom kunnen wij op dit moment niet vaststellen of uw inkomen onder de inkomensgrens ligt.
    Kunt u de huurverhoging niet betalen omdat uw huidige inkomen te laag is? Neem dan contact met ons op. We kijken graag samen met u naar een oplossing.
  • Uw gezamenlijke inkomen valt in de groep ‘lager inkomen’
    Valt u in deze groep? En is uw huur € 350,- of meer per maand? Dan gaat uw huur omhoog met maximaal 5%. Is uw huur lager dan  € 350,- per maand? Dan gaat uw huur met € 25,- omhoog. Dat is een wettelijk toegestane huurverhoging voor uw inkomen.

Krijgt iedere huurder een huurverhoging?

Algemeen

Nee, niet iedereen krijgt een huurverhoging.

  • Wordt uw woning gesloopt? En heeft u een brief gekregen waarin dat officieel wordt aangekondigd? Dan gaat uw huur niet omhoog.
  • Heeft uw woning een laag label (E, F of G)? Dan wordt uw huur mogelijk niet, of nauwelijks verhoogd.
    Dit is mede-afhankelijk van de hoogte van uw huidige huur. Is deze lager dan €477, 20? Dan krijgt u wel een huurverhoging. 
    Wat dit betekent voor de hoogte van uw huurtoeslag, kunt u berekenen op www.toeslagen.nl.